گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
فلسفه اسلامی
جلد اول
معانی " ابتداء "


در اينجا بايد معنای ابتداء دقيقا بيان شود ، چه ابتدا دو معنا دارد و
از خلط اين دو معنا دچار اشكال می‏شويم همانطور كه فخر رازی شده است .
گاهی می‏گوئيم ابتدای وجود و مقصودمان " آن " وجود شی‏ء است يعنی آنی كه‏
در آن شی‏ء بتمامه وجود پيدا كرده است چون شی‏ء كه بخواهد در " آن "
موجود شود جز اينكه با تمام وجودش به صورت امری بسيط در اين " آن "
حادث شود چاره‏ای ندارد و اين مطلب در مورد تمام وجودات دفعی صادق است‏
. فرضا وقتی كه سنگی را به سوی ديواری رها می‏كنيم وقتی كه سنگ به ديوار
اصابت می‏كند ، وصول سنگ به ديوار امری دفعی و غير منقسم است كه در "
آن " واقع شده است . يعنی " وجود وصول " ، اصل وجود در " آن " واقع‏
می‏شود و سپس در زمان استمرار می‏يابد كه اين حقيقت حركت توسطيه است .
ولی " ابتدا " در امور زمانی معنای ديگری دارد . ابتدا در اينجا يعنی‏
نهايت شی‏ء ، پارچه‏ای را بر متری منطبق كرديم ، ابتدای اين پارچه نه بر
تمام متر و نه بر هيچ جزئی از متر منطبق نيست ، ابتدا حد شی‏ء است ، حد
پارچه كه جزء پارچه نيست منطبق است بر حد متر كه آنهم جزء متر نيست .
پس فرق است ميان ابتدای وجود يك امر زمانی يعنی حد وجود آن شی‏ء كه‏
منطبق با حد زمان يعنی " آن " است و ابتدای وجود در امور دفعی كه به‏
معنای تمام وجود شی‏ء در " آن " است .
پس فخر رازی كه می‏گويد حركت اگر حادث شود وجودش دارای ابتدا است و
اين ابتدا منقسم يا غير منقسم است ، در بيان همين معانی ابتداء دچار
اشتباه شده است چرا كه می‏گوئيم حركت به يك معنی ابتدا دارد و به يك‏
معنی ندارد .ابتدا دارد به اين معنا كه حركت امری است ممتد به امتداد زمان و
همانطور كه هر جزئی از اين دو ممتد بر يكديگر قابل انطباقند حد وجود
حركت كه همان ابتدای وجود اوست در حد وجود زمان كه " آن " است قرار
دارد ولی اين حد وجود امر عدمی است به معنی نهايت شی‏ء است و نه اينكه‏
خود جزئی از حركت و چيزی باشد . ولی اگر مقصود از ابتدا " آنی " كه‏
شی‏ء در اين " آن " وجود دارد باشد ، امور زمانی چنين ابتدائی ندارند .
آن تصور بديهی از " ابتدا " كه فخر رازی كارش را به استناد آن شروع‏
كرده معنای نهايت و حد شی‏ء است ولی استفاده ثانوی كه از ابتدا كرده به‏
معنای " آن " وجود شی‏ء است دفعه ، پس بنابراين تعريف را از ابتدا ،
امر تدريجی الحدوث هم در ذهن و هم در خارج امكان وجود دارد